Gemeenteraad Maassluis verrast over intrekken kapvergunning bomen

Voor sommige Maassluise gemeenteraadsleden werd hun zondagsrust afgelopen weekend ruw verstoord door het bericht van Natuurlijk Waterweg-Noord KNNV op de WOS dat de kapvergunning op de Sportlaan is ingetrokken. Dinsdagavond stelden zij hierover vragen in de raadvergadering.

De bouw van een sportzaal wordt opgehouden door de aanwezigheid van een roekenkolonie in de bomen aan de Sportlaan. In de media werd al langer gesproken over het achterwege blijven van activiteiten, maar wethouder Denise Mulder bleef stil. In de gemeenteraadsvergadering van dinsdag stelden onder andere CDA, GroenLinks, Maassluis Belang en VSP Maassluis vragen over wat nu precies de stand van zaken is.

Maassluis Belang wilde weten waarom de gemeenteraad niet over het intrekken van de kapvergunning was geïnformeerd. VSP Maassluis gaf aan dat dit een nieuw hoofdstuk aan deze soap toevoegt. Ook snapt VSP Maassluis niet waarom de gemeenteraad het terugtrekken van de kapvergunning uit de media moest vernemen en de gemeenteraad niet rechtstreeks is geïnformeerd door de wethouder.

In gesprek

Wethouder Denise Mulder meldde in haar antwoord op de vragen dat de door de gemeente aangevraagde kapvergunning op 21 november vorig jaar al was ingetrokken en dat het betreffende besluit in het gemeenteblad is gepubliceerd. Verder vertelde Mulder dat de gemeente al een maand of acht een (moeizaam verlopend) overleg voert met de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH). Mulder wilde wachten met het informeren van de gemeenteraad totdat bekend was of een nieuw bouwplan kans zou maken om de goedkeuring van de ODH te krijgen.

De wethouder heeft nu aan de ODH (en natuurvereniging KNNV) gevraagd mee te denken en advies te geven over hoe de bouwplannen op de Sportlaan wel gerealiseerd kunnen worden. “Wellicht was het beter geweest om daarover tussentijds iets te melden. Ik wilde er pas mee naar buiten komen als er zicht zou zijn op een akkoord. Komende vrijdag heb ik over die kwestie een gesprek met de directeur van de ODH en gedeputeerde Berend Potjer van de provincie Zuid-Holland.”

Mulder beloofde tijdens de gemeenteraadsvergadering van dinsdagavond dat zij dit gesprek wél zal terugkoppelen aan de raad.

©: https://wos.nl/nieuws/artikel/gemeenteraad-maassluis-verrast-over-intrekken-kapvergunning-bomen

Foto: Henk van Woerden, roekenpaartje bij de Sportlaan